Ilonkierrettä elämään



Ilonkerjuu-projektini yksi tarkoitus on tehdä onnen hetket näkyviksi. Kyllähän niitä omasta elämästä löytyy, kun vain keskittyy katsomaan. Ne vain hautautuvat niin helposti arjen sähellyksen alle.

Sanotaan, että mitä useammin itse hymyilee, sitä enemmän näkee ympärillään hymyileviä kasvoja. Onnelliset ajatukset ruokkivat onnellista oloa. Ystävällisyys luo ystävällisyyttä. Ja näin ilonkierre on valmis.


Jos somepostaukseni tuntuvat liian imeliltä, älä hermostu. Minä vain luon ilonkierrettä elämääni.


Taito löytää arjesta ja elämästä hyvää tuo iloa elämään

Samasta asiasta kirjoitettiin viikonlopun Hesarissa.


Oman iän, ikääntymisen ja elämän äärelle pysähtyminen aika ajoin on tärkeää. Näin sanoo Sirkkaliisa Heimonen, psykologian tohtori ja sairaanhoitaja, Ikäinstituutin toimialapäällikkö Hesarin jutussa “Perimmäisten kysymysten äärellä”.  


Heimosen mielestä ”ikäkriisit” voivat johdattaa pohtimaan, mitä on hyvä elämä. Se on tapa kasvaa ihmisenä. Kun hahmottaa, että joutuu itsekin kuolemaan jossain vaiheessa, voi olla helpompaa elää nyt ja tässä.


Hesarin jutussa Heimonen kertoo tutkineensa kollegojensa kanssa vanhusten mielen hyvinvointia. He kysyivät joukolta iäkkäitä ihmisiä, mikä heille tuottaa iloa ja voimaa. Vastauksista löytyi selkeästi kaksi näkökulma:

  • taito löytää arjesta ja elämästä hyvää

  • suhtautumisen merkitys

  

Taito löytää arjesta ja elämästä hyvää olivat pieniä, arkisilta ja itsestäänselvyyksiltä tuntuvia asioita, kuten kahvi, ystävät, keskustelut tai sanomalehden lukeminen.  ”Hyvän huomaamisella ja myönteiseen suuntaamisella on tärkeä merkitys mielen hyvinvoinnille.”, Heimonen kertoo.


Toinen mielen hyvinvointiin vaikuttanut asia oli suhtautumisen merkitys. Vaikka kaikkiin elämässä eteen tuleviin asioihin ei voi itse vaikuttaa, omaan suhtautumiseensa voi. Vaikeista elämän vaiheista voi seurata myös hyviä asioita, jotka kirkastuvat itselle vasta myöhemmin elämässä.


Monet elämänpohdintoihin liittyvät kysymykset ovat valtavia. Oman mielen hyvinvointiin voi kuitenkin vaikuttaa pienillä asioilla, esimerkiksi suuntaamalla huomio elämän pieniin hyviin asioihin tai opettelemalla kohtaamaan elämän vaikeuksia ja elämään niiden kanssa.


Erityisesti elämän hankalina hetkinä kannattaa aktiivisesti kiinnittää huomiota elämän hyviin asioihin.

Ei kommentteja