Työn uusi suunta


Diagnoosina ADT

Nykyinen työelämä ruokkii ADT:tä (attention deficit trait).



Työpäivät ovat täynnä keskeytyksiä. Hypimme asioistaa toiseen. Yritämme suorittaa useita tehtäviä yhtä aikaa. Ajatukset poukkoilevat edes takaisin. Emme pysty enää keskittymään yhteen asiaan ja saattamaan sitä kerralla loppuun. Kaiken silpun keskellä keskittymistä vaativat tehtävät jäävät aina odottamaan sitä parempaa hetkeä.

Hajamielisyys kasvaa ja työpäivien jälkeen on aivan puhki. Olo on ylikuormittunut. Rauhallisetkaan hetket eivät riitä palautumiseen.

Hesarissa olleessa artikkelissa  (tilaajille) aivotutkijat Minna Huotilainen ja Mona Moisala määrittelivät, että meitä vaivaa itseaiheutettu tarkkaavaisuushäiriö.

Miten ADT:tä voi hoitaa?

Huotilaisen ja Moisalan ehdottama hoito on nimeltään "uusi työaikalaki".


"Uudessa työaikalaissa" tietty aika päivässä pyhitetään keskittymistä vaativille töille. Monella toimii vaikeiden hommien keskittäminen aamupäivään. Työkavereita voi pyytää kunnioittamaan aamupäivän keskittyneen työn jaksoa ja siirtämään yhteiset palaverit mahdollisuuksien mukaan iltapäivään. Sähköpostin ja puhelimen voi hiljentää työrauhan nimissä.

Kun on aamupäivän edistänyt niitä vaikeampia töitä, jotka niin helposti jäävät tekemättä kaiken sähellyksen keskellä, voi hyvällä omatunnolla hoitaa juoksevia silpputöitä. Useimmalla niitä on niin paljon, että ne veisivät helposti  koko työpäivän. Jos vain antaa niille periksi.

"Uudessa työaikalaissa" töiden jälkeinen vapaa-aika on perheelle, ihmissuhteille ja harrastuksille pyhitettyä aikaa.

Aivot tarvitsevat lepoa ja unta. Uni vaikuttaa keskittymiseen, muistiin ja tunteisiin. Illalla ennen nukkumaan menoa on syytä pitää muutaman tunnin lepoaika. Se on valmistautumista nukkumiseen. Älylaitteet suositellaan sulkemaan muutama tunti ennen nukkumaan menoa, jotta ne eivät haittaisi nukahtamista ja heikentaisi unen laatua.

Suunnitelmallisuus

Uuden vuorokausirytmin lisäksi työtä tulisi suunnitella pitkäjänteisemmin ja tavoitteellisesti. Vaikka silpputyötä tuntuu pursuavan ovista ja ikkunoista, niille ei pidä antaa periksi.

Keskittymistä vaativat työt ovat monesti juuri niitä tuottavimpia ja uutta luovia töitä, joita tarvitaan vähentämään turhanpäiväisiä silpputehtäviä.

Tämän asian minä olen sisäistänyt. Ainakin periaatteessa. Minulla on listoja tärkeistä kehitystehtävistä, joiden avulla voin kehittää työtäni tehokkaampaan suuntaan. Silpputyön ja keskeytysten keskellä on kuitenkin niin helppo antautua virran vietäväksi.


Miten menee noin niinku omasta mielestä?

Tällä viikolla olen yrittänyt pitää kiinni aamupäivien pitkäjänteisestä työskentelystä. Painotus on edelleen sanassa yrittänyt.

Olen tyytyväinen, että sain valmiiksi muutaman hankalamman työtehtävän. Huomasin kuitenkin itse aiheuttavani jatkuvasti keskeytyksiä. Tällä kertaa en voi syyttää keskeytyksistä ketään muuta kuin itseäni. Esimerkiksi sähköpostin lukematta jättäminen koko aamupäivän ajaksi vaatii minulta vielä kovasti harjoittelua.

Mielestäni aivotutkijoiden tärkein ja lohdullisin viesti on "Aivot kyllä elpyvät, jos niiden antaa vain rauhoittua." Toivoa on, mutta maali saavutetaan vain ottamalla uusi suunta työssä.

Ei kommentteja